Zoom for nybegynnere - Slik kommer du i gang med Zoom-møter

November 18, 2020


Zoom er et supert verktøy for alt fra profesjonelle møter, webinarer og workshops med opp til 100 deltakere, til vennskapelige hverdagsoppdateringer med lyd og video. Her viser vi deg hvordan du kommer i gang. 

Ekspresstips

Her er 3 raske tips for å sette opp og forberede til Zoom-møtet. Dersom du ønsker mer utfyllende beskrivelse, begynn på neste punkt, Registrer brukeren din

  1. Møt opp 10 minutter før møtestart for å sjekke at internett, møtelenke, lyd og mikrofon virker som det skal. 
  2. Første gang du trykker på en møtelenke vil du bli bedt om å laste ned programvaren til Zoom (anbefales). På en datamaskin kan du delta via nettleser, mens på mobil og nettbrett blir du nødt til å laste ned appen. Last ned på forhånd her
  3. Når Zoom er installert starter møtet av seg selv. Hvis det ikke gjør det må du klikke på lenken til møtet en gang til. Når møtet starter velger du «Join with computer audio» for å bli med.

Registrer Zoom-bruker

Gå til zoom.us og trykk Sign up. Legg inn fødselsdato, og e-posten du ønsker å knytte til Zoom-kontoen, for eksempel jobbmail. 

Når du har lagt inn denne informasjonen, vil du motta en e-post for å aktivere kontoen din. 

Aktiver bruker fra e-post

I e-posten du har mottatt, klikk Activate Account. Det vil ta deg tilbake til Zooms nettsider for å fullføre registreringen. 

Du møter disse to sidene:
- Registrerer du deg på vegne av en skole? Trykk Yes eller No
- Legg inn fullt navn og lag passord. Trykk Continue

I de neste stegene kan du invitere venner/ kolleger til å laste ned Zoom, og ta et testmøte. Begge stegene er valgfrie, men anbefalt. 

Gjennomfør et testmøte

Det er en god idé å ta en test. Da får du kontrollert at mikrofon og kamera virker som det skal. Dersom noe ikke stemmer, har du god tid til å gjøre nødvendige endringer og innstillinger. 

Last ned Zoom

For å laste ned, gå hit.

Når du lastet programmet, legg det gjerne lett tilgjengelig på skrivebordet og/eller i Dock på Mac. Logg inn, og du er klar for å kjøre i gang ditt første Zoom-møte. 

Ting du kan gjøre fra startskjermen

  1. Start et møte

Fra startskjermen, trykk Start Meeting. Dette vil umiddelbart åpne et Zoom-møte med bare deg selv i. For å invitere andre, trykk Participants Invite. Nå får du tre muligheter til å invitere andre:

  • Inviter via e-post: Velg 
  • Inviter kontakter: Trykk Contacts, og velg de du vil ha med i møtet. 
  • Kopier og send invitasjonslink: Trykk Copy Invite Link. Denne linken kan du sende direkte til enkeltpersoner over chat, e-post, Slack og annet, og tar dem direkte til møtet du har startet. 
  1. Planlegg et møte
    Å sette tid og dato for et møte hjelper alle ledd i planleggingen, og det blir mye brukt. I Zoom, trykk Schedule. Legg inn starttid og -dato, og sluttid og -dato. Vel hvilken kalender du vil legge lagret møtet i, og om video skal være på automatisk ved møtestart for deg, og for deltakerne. 

I tillegg har du tre avanserte innstillinger. Trykk Advanced Options.

  • Enable join before host. Dette gjør at deltakerne slipper å vente på å bli sluppet inn i møterommet i Zoom.
  • Mute participants upon entry. Setter mikrofonen til alle deltakere til «Mute» ved møtestart.
  • Automatically record meeting on the local computer. Denne funksjonen starter opptak av møtet automatisk ved start. 


Oversikt over alle dine planlagte møter finner du ved å trykke på Meetings i verktøylinjen øverst på hjemskjermen i Zoom. 

          Inviter andre til møtene dine fra Meetings ved å trykke på møtet du vil invitere til, og trykk Copy Invitation.           Send invitasjonen per e-post eller annen ønsket medium. 

  1. Bli med i et møte
    Den enkleste og mest brukte måten å bli med i et møte på, er å trykke på linken i invitasjonen. Invitasjonen finner du som regel på e-post eller i din digitale kalender.

    Dersom det ikke er mulig å klikke på linken, kopier den og lim inn i nettleseren din. Linken vil se omtrent slik ut: https://us05web.zoom.us/j/83070635595?pwd=NURGc.

    En annen måte å bli med i et møte er ved å legge inn møtekoden. Hvert møte har sin egen møtekode, i dette formatet: xxx xxxx 3167. Koden finner du også i møteinvitasjonen. Trykk Join, og lim inn møtekoden i henvist felt. 


Bytte mikrofon, høyttaler eller kamera

Teknikken kan alltid klusse seg til i forbindelse med videosamtaler, og gjerne hvis en har dårlig tid. Heldigvis er det vanligvis en rask fiks for disse tre tingene.

For å endre hvilken mikrofon, høyttaler og hvilket kamera du bruker i videomøtet, bruk knappene nederst til høyre på verktøylinjen i Zoom-vinduet. Du vil se mikrofon- og kameraikonet.  


Dersom du har koblet til ekstern mikrofon/ høyttaler/ kamera, vil de vises i denne menyen.
OBS: Prøv på forhånd! Enkelte enheter krevet oppsett før det kan brukes!

Er det vits å oppgradere mikrofon og kamera?

God lyd er kanskje det første ekstrautstyret du bør investere i dersom du skal snakke for et publikum digitalt. Deltakerne er helt avhengige av å høre hva du sier. En god mikrofon sikrer god lydoppløsning og at budskapet ditt kommer trygt fram. Vi har god erfaring Blue Yeti Pro.

God og skarp bildekvalitet gir et profesjonelt inntrykk. Innebygde kamera i bærbare datamaskiner gjør en ok jobb, men blir lett forbikjørt av et didikert kamera med HD-oppløsning. Vi har god erfaring med Logitech C925E. Det filmer i 1080p og gir et skarpere bilde og bedre lysforhold. 

Tips: Har du et digital- eller speilreflekskamera liggende, sjekke om dette kan brukes. Google modellnavn + webcam, så finner du raskt en eventuell guide.  

Møtetyper

Som nevnt i innledning, passer Zoom til en rekke typer videomøter. Her er noen ofte brukte:

  1. Én-til-én:
    Zoom lar deg møtes ansikt til ansikt i den digitale verden, når det er vanskelig i den fysiske verden. Dette kan være en vennskapelig samtale, som alternativ til vanlig telefonsamtale, eller for en diskusjon med en kollega. 
  2. Møter med flere:
    Med opp til 100 deltakere, er Zoom utmerket også for større møter. Dersom det blir så mange at kommunikasjonen blir vanskelig, er Breakout Rooms en lur funksjon som lar deg dele opp møtet i mindre grupper, med mulighet for å kalle alle tilbake til hovedmøtet når som helst. Du kan lese mer om Breakout Rooms her.
  3. Webinar:
    Typisk er det en webinarholder som snakker om et tema for få eller mange (kan være hundrevis) av deltakere. Deltakerne er vil ikke være synlige, men har som regel mulighet til å stille spørsmål, dele meninger og delta i chat. 
    OBS: I Zoom kreves en egen webinarmodul, som koster ekstra.
  1. Workshops:
    Breakout Rooms er et genialt utgangspunkt for å holde digitale workshops. Mindre grupper kan diskutere oppgaver og utfordringer, før alle møtes igjen for å diskutere hva de har jobbet med/ oppdaget/ laget. 

Bør jeg oppgradere til betalt Zoom?

Zoom tilbyr fire modeller, hvorav Basic er gratis. Det er den du får hvis du registrerer deg uten å aktivt oppgradere, og har noen begrensninger:

  • Maks 100 deltakere
  • 40 minutter gruppesamtale
  • Ikke mulig å streame samtalen eksternt (For eksempel på Facebook)

Dersom du vil ha lengre gruppesamtaler, eller vil inkludere mer enn 100 deltakere, må du oppgradere til en av de betalte Zoom-modellene.

Pro-versjonen er anbefalt for små teams, gir deg ubegrenset tid i gruppesamtaler og 1 GB skylagring. I tillegg får du muligheten til å streame Zoom til sosiale medier. Skal du for eksempel holde webinar eller workshops, er dette en fin løsning!

Med Small and Medium Business eller Enterprise-Ready får du opp til 1000 deltakerplasser. Utover ekstra plasser, får du ting som administrerte domener, ubegrenset skylagring og SSO (integrering av datasystemer på arbeidsplassen slik at ansatte slipper å lage egen bruker, men kan logge inn direkte med jobbrukerprofil). 

Hvem bør oppgradere?

40-minuttersbegrensningen på gruppemøter i gratisversjonen av Zoom gjør det kanskje verdt å oppgradere selv om om du bare har et team på 3 - med mindre dere ser det som en utfordring å holde møtene korte og konsise!

Du bør vurdere å oppgradere dersom du:

  • Ønsker å holde webinar eller workshops over 40 minutter
  • Vil streame videosamtale/ webinar/ foredrag til sosiale medier
  • Ønsker skylagring til opptak av videosamtaler
  • Har en bedrift på 3 eller flere
  • Vil la dine ansatte logge på med sine jobbrukerprofiler 

Du kan se en full oversikt over og sammenligning av de fire modellene her.

Tilpasninger i Zoom

Det er en rekke muligheter for å gjøre Zoom-vinduet bedre tilpasset deg. Trykk på tannhjulikonet for innstillinger øverst på Hjem-skjermen i Zoom. Her kan du tilpasse alt fra hvor stor skjermen skal være når du åpner vinduet ditt, til hvilke muligheter deltakere skal ha i dine møter. 


Eksempler på ting du kan tilpasse:

  • Velg om du vil ha lyst eller mørkt tema i Zoom-vinduet ditt
  • Tilpass størrelsen på skriften i Zoom-chat
  • Endre standardmikrofon/ -kamera
  • Endre din profil

Ikke tvil med å ta kontakt dersom du ikke fant det du lette etter. Teamet vårt hjelper deg gjerne med å komme i gang!

Lykke til med møtet!

Erlend Klette

Tlf: 979 69 761

Kan vi hjelpe deg med noe?

Fyll ut skjemaet så tar vi kontakt med deg. Lykke til med det digitale arbeidet så lenge!

Takk for innsendingen!
Oops! Something went wrong while submitting the form.