Den ultimate guiden til å holde et godt webinar

November 16, 2020

«Et webinar er så mye mer enn et webinar» høres kanskje flåsete ut, men det kunne ikke vært nærmere sannheten. Webinaret er en markedsføringsform som er engasjerende og informativ for deltakerne. Du viser at du har noe å lære bort, og stiller deg selv i en troverdig og sterk posisjon innen ditt felt. Det skaper trygghet rundt din merkevare. 


Denne guiden er nyttig for deg som ønsker å lære hvordan holde webinar. Formålet kan være å generere salg på din nettside, posisjonere deg selv som ekspert på et område, eller annet.

I denne artikkelen går vi steg for steg, gjennom alt fra nyttige forberedelser og gjennomføring, til kanskje det viktigste av alt: hvordan du følger opp deltakerne i ettertid for å øke sjansene for skape verdiskapende relasjoner.  

Raske tips:

  • Se inn i kameraet:  Det føles rart med det første, men det gjør underverker for å holde på deltakernes oppmerksomhet.
  • Bruk kablet internett: Vi har hørt skrekkhistorier om webinarer med hundrevis av deltakere som i grus på grunn av dårlig wifi hos webinarholderen. 
  • Hold deg til 45 minutter med innhold, men gjerne mindre!

Hvorfor webinar?

Det er et superpopulært markedsføringsverktøy. Du kan nå ut til mange samtidig, og du vet hvem du engasjerer. 

Med video og lyd bruker du de kraftigste sanseinntrykkene til mottakerne. Samtidig får du anledningen til å skape et personlig forhold til potensielle kunder.

Hvordan webinarer det kan hjelpe din bedrift i vekst, kan du lese mer om i 8 grunner til at webinarer er nyttige for alle bedrifter.

Webinarets formål, målgruppe og tema 

  1. Etabler formålet

Har du en skrue å selge som er bedre enn alle andre sin? Da trenger du ikke å nevne hva du selger gjennom hele webinaret. Bruk heller webinaret til å vise hvordan riktig skrue løser et problem som deltakeren har. Slik skaper du verdi for deltakeren, bygger opp din egen merkevare. En direkte salgspitch er idéelt sett unødvendig!

Eksempler på formål kan være:

  • Selge et produkt eller tjeneste
  • Etablere deg selv som ekspert på et område
  • Undervisning
  • Internopplæring (For eksempel i en større bedrift)
  • Teambuilding
  1. Spesifiser målgruppen din

Det er stor forskjell på folks kunnskaper og ferdigheter innen alle felt. Ved å spesifisere at webinaret er tiltenkt eksperter, eller kanskje nybegynnere, unngår du misforståelser, og at deltakerne sitter igjen med tanker som at “dette kan jeg jo fra før” eller at “dette var altfor vanskelig”. 

Når du har valgt formål og målgruppe, faller valg av materiale naturlig på plass. 

  1. Velg et tema som engasjerer
    Hva er den viktigste kunnskapen du kan dele med deltakerne på en time? Har du for eksempel innsyn i hva som har generert klikk eller trafikk på nettsiden din? Det er direkte hint om hva som engasjerer målgruppen din, og er et godt grunnlag for hva som kan være lurt å vie tiden til. Et annet tips er å spørre kundene dine hvilke tema de er interessert i. 

    Velg uansett noe du brenner for. Ditt engasjement, eller mangel på engasjement, smitter over på deltakerne!

Strukturen

Når du har bestemt deg for tema, kan du planlegge strukturen. Vanlig tid for et webinar er 40-60 minutter.

Først av alt: introduser deg selv og eventuelle andre verter som noen deltakerne kan relatere seg til! Det senker skuldrene for alle, og legger rammene til grunn for godt samspill mellom deg og deltakerne.

Frist med en godbit! Alle responderer godt på eksklusive fordeler. Kan du friste med rabatt på en tjeneste eller et produkt? Nevn det tidlig i webinaret. Det gir deltakerne ekstra insentiv til å henge med helt til slutt. 

Begrens likevel promoteringen av produktet ditt! En vanlig regel sier 80-20. Med det menes 80 % fag, og 20 % promotid. God praksis er likevel at “less is more”, så ikke vær redd for kortere og mer konsis promotering! 

I et perfekt webinar planlegger du innholdet ditt så godt at det du velger å si «selger produktet ditt uten å selge». 

Nyttige forberedelser:

  1. Lær av de beste! 
    Meld deg på et webinar, eller helst fem, og legg merke til hva som funker. Ved å notere ned hovedpunktene, er du langt på vei til å lage din egen oppskrift på hva som er effektivt og engasjerende.
  1. Planlegg materialet ditt 
    Enten du vil ha utgangspunkt i en PowerPoint, en fysisk tavle eller andre digitale verktøy (se lenge ned i artikkelen), forbered godt hva du ønsker å fortelle, og hvilke budskap du ønsker å få fram. Da er du klar for eventuelle spørsmål fra deltakerne, og du kan ta vurderinger underveis på hva du kan kutte ut dersom tiden flyr fra deg.
  1. Legg flid i materialet
    Bruker du PowerPoint, legg energi i å lage noe fint og oversiktlig. En grafisk designer kan hjelpe deg det visuelle.
    Skriv gjerne inn det du tenker å si på hver slide i seksjonen  «presenter notes» i PowerPoint for å ha noe å lene deg på. Vi anbefaler dog at du KUN bruker dette på de første 2-3 slidene for å hjelpe deg i gang, og at du deretter legger opp til å snakke fritt i stedet for å lese passivt det som står på skjermen din. 
  1. Prøvekjør 
    Øv gjennom 2 ganger, helst noen dager før webinaret finner sted. Det gir deg et godt inntrykk av hvordan flyten i webinaret går, og du får god til å tenke tenke over, og implementere eventuelle endringer.

    Legg inn tid til spørsmål og eventuelle pauser. Deltakerne får et mer ryddig inntrykk hvis du klarer å holde deg til tiden de har satt av til å følge webinaret ditt. 

Profftips: Ta opp en generalprøve, og se gjennom opptaket selv; ved å se deg selv utenfra, oppdager du garantert noen forbedringspunkter du ellers ville oversett.

Hvilket utstyr trenger jeg for å holde webinar?

Det korte svaret er en laptop med webkamera og mikrofon. Viktigst av alt er at du blir sett og hørt godt. Hent gjerne inn ekstra lys. Det hjelper kameraet ditt å levere gode bilder, og du blir lettere for deltakerne å følge med på. 

Utstyr i prioritert rekkefølge:

  1. God mikrofon
  2. Stabilt internett (bruk helst internettkabel)
  3. Godt lys
  4. Webkamera som minimum kan ta opp i HD (1080p)

For å kringkaste dine velvalgte ord med lyd og video, trenger du en programvare. Vi har gode erfaringer med Zoom Video Webinars, men det fins mange konkurrenter. Demio, WebinarJam og WebinarNinja er noen.  

Vi anbefaler å bruke en av plattformene som er spesialtilpasset formålet å holde webinarmen det fins en rekke gratis alternativer. Du kan strømme gratis gjennom Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter og Youtube Live.

La utstyrslisten vokse i tråd med ambisjonene dine. Med en god mikrofon kommuniserer du klart og tydelig til deltakerne. Et godt kamera kan dramatisk bedre oppløsning og lysforhold, sammenlignet med kameraet på en bærbar datamaskin. Bruk gjerne ekstra lys når du skal på skjermen slik at ansiktet ditt havner i fokus.

Trenger du hjelp med å finne riktig verktøy, ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende samtale!

Snakk MED deltakerne, ikke bare til dem

Nå vi bruker ordet «deltakere», er det et bevisst valg. I webinaret ditt vil du at de påmeldte skal være aktive deltakere, ikke passive publikummere. For det første øker engasjementet i et aktivt miljø, og du legger til rette for bedre læring. For det andre hjelper tilbakemeldinger underveis deg å sikre en så sømløs opplevelse som mulig. 

  1. Oppfordre til bruk av chat, og følg nøye med
    Chatten gir deg tilbakemelding i sanntid. Det kan komme glupe innspill og spørsmål som du kan kommentere på underveis. Om noe er galt, for eksempel med lyd- eller video, kan de se i fra her. Kommenter på innspill og spørsmål, og fang opp problemer ved roten. Det engasjerer og gir et profesjonelt inntrykk! 
  1. «Rekk opp hånden»- funksjonen
    For noen senker det terskelen for å snakke, da du kan fordele ordet til dem direkte. Utnytt alle muligheter til å flytte deltakeren fra en passiv til aktiv rolle. 
  1. Spørreundersøkelser
    Enkelte tema er ekstra engasjerende. Det kan være interessant både for deg og deltakerne å lage en spørreundersøkelse.
    Både (1) strawpoll.me (2) surveymonkey.com og (3) Google Forms er enkle å bruke.
    Alle tre lar deg lage raske spørreundersøkelse, dele linken og følge med direkte når svar kommer inn.

Del skjermen din og vis resultatene. I Google Forms får du automatisk oversiktlige sektordiagram og stolpediagram med svarresultatene.   

Ha kontroll på omgivelsene dine

Enten du sitter på kontoret, i stuen eller kontoret, pass på at det er rent og pent. En nøytral bakgrunn er lite forstyrrende. Unngå at det ser ut som at en gardinstang går tvers gjennom hodet ditt, eller at vegglampen gir deg en glorie.

Ingenting dreper fokus som en god forstyrrelse. Eliminer derfor alle muligheter for at det skjer: 
- sett skilt på døren med «ikke forstyrr»

- ha telefonen i airplane mode/ ikke forstyrr

- slå av alle varslinger på datamaskinen som kan plinge midt i webinaret (spesielt kjedelig hvis du deler skjermen din!)

Profftips: Vi bruker philips hue for å lage gjennomført lyssetting i blått eller lilla. 

Promotér - gjør deg synlig for målgruppen din

Et webinar er liten vits uten deltakere. For å skaffe påmeldinger, er en landingsside for registrering et godt sted å begynne. 

Du vil nå ut til nye mennesker, men også din eksisterende kundebase. Bruk derfor de e-postene du allerede har, og send ut invitasjoner. 

Inkluder en god tekst som beskriver innholdet og en liste med kunnskaper som deltakeren tar med seg ved fullført webinar. Ha en knapp med “Sikre din plass!” eller annen engasjerende CTA for å la folk registrere seg. 

Ikke glem å vise godt til dato og klokkeslett! 

Vis til at opptak av webinaret - da vet folk at det er verdt å melde seg opp, selv om de ikke kan delta. Det gir deg en verdifull, potensiell kunde i e-postlisten!

Ikke bli glemt

Det er kjempelett å ikke møte opp til et webinar. Enten Glemsomme Glenn glemmer det, Viktige Vigdis har noe viktigere å gjøre eller Sofa-Sofie rett og slett ikke orker, er det lurt å sende påminnelser.

Foruten en obligatorisk “Takk for din påmelding”, er det tre nøkkeltider for å holde de påmeldte engasjert. 

  • Uken før: Gir den påmeldte en mulighet til å legge webinaret inn i ukeplanen sin.
  • En time før: Dersom den påmeldte har glemt det, er en time ofte nok tid til at han eller hun kan komme i posisjon for å delta.
  • 5 minutter før: Ikke undervurder “hastefaktoren”. Denne påminnelsen føles personlig og hastende, hvilket gjør den effektiv!

Følg opp deltakerne

Nå som du har e-posten til alle deltakerne, har du en unik, potensiell kundebase. Webinaret kan konvertere direkte til salg, men du har fortsatt en jobb å gjøre. 

  1. Åpne for Q&A
    - Enten via chat, eller ved å åpne et spontant Zoom-rom der de mest engasjerte deltakerne kan bli med. Si i fra i starten av webinaret, slik at de er forberedt, og kan planlegge. Anbefaler kun å gjennomføre en spontan Zoom-sesjon dersom 5 eller flere deltakere vil være med på det. 
  1. Følg opp med e-poster
    De bør inkludere tilbudet du presenterte på webinaret, og en link direkte til landingssiden for å kjøpe produktet. Inkluder en god CTA, eller “call-to-action”, som gir kunden en følelse av hast. For eksempel “Bare tre plasser igjen” eller “Siste frist i dag!”.
  2. Send opptak til de som ikke deltok
    - og til andre som måtte ønske det! Det forlenger synligheten til webinaret, og kan skape verdi for potensielle kunder på sikt. 
  3. Be om tilbakemeldinger
    Deltakernes kommentarer (spesielt positive) er, uten sidestykke, det mest verdifulle du kan vise de som lurer på om de skal bli kunde hos deg. Så klart er tilbakemeldinger også en gylden mulighet til å forbedre både produktet og materialet ditt. 
  4. Skap mer verdi for potensielle kunder
    Vis deltakerne hvilke andre problemer du kan løse for. Et kommende webinar som prospektet kan være interessert i? Har du bloggartikler på nettsiden din som er relatert til webinaret de deltok på?

Webinaret gir deg er sterk, personlig relasjon til potensielle kunder. Ikke bruk webinaret til å selge direkte, med vis hvordan du kan skape verdi for deltakerne. Det styrker merkevaren din som en profesjonell aktør.

Lykke til med webinaret - og nøl ikke med å ta kontakt for en uforpliktende og hyggelig samtale hvis du ønsker litt hjelp på veien.

Erlend Klette

Tlf: 979 69 761

Kan vi hjelpe deg med noe?

Fyll ut skjemaet så tar vi kontakt med deg.
Lykke til med det digitale arbeidet så lenge!

Takk for innsendingen!
Oops! Something went wrong while submitting the form.