Slik holder du engasjerende digitale workshoper!

November 6, 2020

I mange måneder har vi holdt kurs der vi lærer bort hvordan man designer og gjennomfører digitale workshoper som engasjerer og skaper resultater. I denne posten deler vi våre aller beste tips med deg, og håper at du selv får opplevd kraften i en arbeidsprosess der alles stemmer blir hørt, ting blir gjort og man har det gøy samtidig.

Les våre fem tips til gode digitale workshoper.

#1: Velg gode verktøy

I fysiske workshops er vi vant til å bruke fargerike post-its, tusjer og whiteboards for å jobbe godt sammen og skape felles kontekst rundt problemstillinger, ideer og prosesser. Heldigvis kan alle tre digitaliseres ved bruk av de riktige digitale verktøyene!

Du vil møte på fire primærbehov ved fasilitering av digitale workshops:

  1. Et sted å samles via video.
  2. Et digitalt whiteboard for å samle ideer, tanker og ressurser.
  3. En plattform for å produsere og lagre tekst.
  4. En plattform for å kommunisere med hverandre både før, mellom og etter workshops.

Her finnes det mange alternativer. Heldigvis er de fleste digitale tjenester også gratis å teste ut, slik at dere kan finne det verktøyet som passer best for egen situasjon og behov. Våre favoritter er henholdsvis (1) zoom.us, (2) Miro, (3) Google Drive og (4) Slack.

#2: Forberedelse gjør mester

Snakk med deltakerne som skal delta i workshopen for å forstå prosessen du skal lede dem gjennom. Hva er det vi ønsker å oppnå med workshopen? Hvordan bør utformingen være for at vi oppnår det vi ønsker?

Forbered alle verktøy og digitale dokumenter, og sørg for at de er lette å finne for deltakerne i forkant av workshopen. Send ut en klar og tydelig oversikt over programmet for å skape klarhet i agendaen. Dette bidrar til en mer effektiv og vellykket workshop.

Det kan også være lurt å tenke ut seg på eventuelle problemer, spesielt siden det er mange tekniske momenter involvert ved digitale workshops. I planleggingsfasen kan det være å stille seg spørsmål som «hva er det første som kan gå galt?», og så finne backupløsninger på disse i tilfelle uhellet skulle være ute.

#3: Start workshopen riktig

Ha klare, tydelige og transparente rammer for workshopen. Hva er intensjonen med workshopen, agenda for samlingen, hvilke roller deltakere skal ha, regler og etikette for samhandling, tidsbruk med tanke på pauser og slikt, og hva det er ønskelig å oppnå etter endt workshop.

Start også workshopen med det som kalles en ‘check-in’. Dette gjør at dere kommer i gang, og deltakerne får presentert seg og varmet seg litt opp. Dette kan være generelle spørsmål som omhandler hvordan man har det, eller mer spesifikke spørsmål som omhandler den digitale samlingen. Hvis du trenger litt inspirasjon for å komme i gang, kan du låne noen av våre mest brukte check-in-spørsmål:

  1. Nevn én interessant tanke eller fenomen som har opptatt oppmerksomheten din i det siste.
  2. Hvilken låt representerer humøret ditt i dag?
  3. Hvilke forventninger har du til dagens arbeidsøkt?

#4: Planlegg for det som skjer etterpå

Å avslutte workshopen med et ‘check-out’-spørsmål kan også være lurt. Hva skal skje frem til neste gang? Hva er den ene tingen du tar med deg fra denne workshopen? Hvem skal gjøre hva frem til neste gang? Sett av tid til refleksjon over samlingen dere har hatt. Dette kan være nyttig for å skape retningsbestemte handlinger i etterkant, spesielt hvis workshopen er i forbindelse med et prosjekt som går over lengre tid.

#5: Kom i gang før du er helt trygg!

Det aller viktigste tipset er det siste. Kom i gang!

Etter første gjennomføring lærer du en hel masse av ting som gikk bra og mindre bra, både av generell ledelse av workshopen, men også knyttet til de spesifikke digitale verktøyene. Forsøk å samle inn tilbakemeldinger fra deltakerne i en eller annen form mens du har dem samlet, eksempelvis i Google Forms eller Typeform. Feedback kan gi nyttig innsikt som bidrar til å gjøre neste workshop enda bedre.

Lykke til - og vær ikke redd for å kontakte oss hvis du trenger litt ekstra hjelp med å komme i gang.

Kontakt oss
Ønsker du å komme i kontakt med oss direkte?
Ring Andreas på telefon 940 93 867, eller send en epost til post@remotework.no
kontakt oss