7 rutiner som gjøre deg til en helt på hjemmekontoret

April 21, 2021

Hjemmekontoret er en velsignelse og opphav til grå hår - om hverandre! Beleiligheten med å jobbe i naborommet til sverommet er lett å omfavne, men vi sliter også med produktiviteten når vi hverken forlater huset, eller sitter synlig blant kollegene våre.

Her har vi samlet 7 rutiner for å ta knekken på tvil og motivasjonsknekk, slik at du kan få mestringsfølelse i arbeidet på hjemmekontoret.


1. Gjør som før hjemmekontoret

Stå opp - i god tid! Ikke bruk hjemmekontor som en unnskyldning til å sove tre kvarter ekstra. Bruk heller tiden på å lage så mange metaforiske dørstokker som mulig. Med det mener vi at du gir deg selv så mange hint som mulig om at du skal på jobb.
Mulige dørstokker:

- Gå en tur før jobb (Kanskje samtidig som du prater med en kollega eller en venn?)

- Spis frokost.

- Er dere flere i samme husstand som jobber/ studerer hjemmefra? Kjør familiemorgenmøte!

- Dusj/ kle deg/ style deg som om du skal på kontoret.

- Ha et rom/ område hjemme som dedikert til arbeid.

- Begynn til samme tid hver dag.

2. Skill mellom jobb og fritid

En av utfordringene med hjemmekontoret er at skillet mellom jobb og fritid lettere vaskes ut. Det er viktig å være obs på, fordi et uklart skille kan igjen gå på bekostning av egentid, trening, hobbyer og kvalitetstid med venner og familie - de tingene vi gjerne gleder oss ekstra til i hverdagen.

Heldigvis fins det triks for å bygge en sterk vegg som skiller jobb fra den viktige fritiden - god planlegging!

3. Vær disiplinert og planlegg godt

Ja, det er lettere sagt enn gjort. Husk likevel at motivasjon kommer lettere når du har klare mål i sikte, og når du kan se for deg veien fram til målet. Derfor er det viktig med både kortsiktige og langsiktige mål. De kortsiktige gir deg daglig mestring, og samtidig en følelse av fremgang mot det langsiktige målet. 

5 raske tips som gjør selvdisiplinen lettere:

  1. Visualiser og planlegg mål. Enten du liker gode gamle post-its, eller foretrekker et digitalt prosjektmålingverktøy. (I Asana får du belønning  i form av et animert mytisk vesen som flyr over skjermen hver gang du krysser av for en fullført oppgave - overraskende motiverende!). Ved å oppgavefeste hva du må gjøre, er det også lettere å sette i gang.
  2. Prøv 25-5 eller 50/10. Med det mener vi at du jobber i 25 minutter og tar 5 minutter pause, eller tilsvarende med 50 minutter på/ 10 minutter av. Kjør dette et passe antall iterasjoner før du tar en velfortjent halvtimes lunsj. 
  3. Kveldsarbeid - styr unna!
  4. Vil/ må-metoden. Kombiner noe du vil gjøre med noe du gjøre. Gleder du deg til å skravle med en venn, men gruer deg til å ta husvasken? Slå dem sammen! Må-gjøremål går overraskende fort når du gjør noe morsomt samtidig. 
  5. Allier deg med en kollega for å ha noen å svare til: Start dagen med å dele gjøremål, og avslutt den med en kjapp samtale om hvordan det gikk. Terskelen for å utsette arbeidet til i morgen blir litt høyere. 

4. Ta en pause

Pausen er like viktig som den er lett å glemme. Ta et glass med vann, spis et eple, få litt sol i ansiktet - og luft tankene på noe annet enn jobb

5. Se andre mennesker - omfavn video!

Alle takler hjemmekontoret forskjellig, og noen har mer behov for sosial omgang enn andre. Kjenn på dette selv, men du er 100% sikkert ikke alene om å ville kue ensomheten med noen samtaler i løpet av arbeidsdagen. For best effekt, bruk webkamera når dere snakker. Det gjør ofte samtalen mer lystbetont, og alle de corny faktene og gestikulasjonene som gjør oss til mennesker, blir synlige og iverdsatt. 

6. Se frem mot noe gøy

Sett pizzadeigen til heving ved lunsjtid fredag. Det føles godt å lage noe med hendene i pausen, og for en glede det er å se den heve.

Livet er lettere når vi har noe å glede oss til, og det er noe som heter at vi har det bare så gøy som vi gjør det til selv. Sett av tid til en spesiell aktivitet eller en hobby.

Sannsynligvis er kreative forslag kjærkomne for dine venner og kolleger, så det er bare til å invitere til quiz/ bingo/ tur hvilken som helst dag i løpet av uken.

7. Lunsj

Ikke spar på kruttet, og lær av de beste - slik kan også lunsjen være noe du gleder deg til. Brødskiver 5 minutter i ovnen med tomat, basilikum, mozzarella og litt olivenolje (og en liten klype salt), så har du en slagkraftig lunsj som du kan svinse og svanse deg gjennom jobbettermiddagen på.


Erlend Klette

Tlf: 979 69 761

Kan vi hjelpe deg med noe?

Fyll ut skjemaet så tar vi kontakt med deg. Lykke til med det digitale arbeidet så lenge!

Takk for innsendingen!
Oops! Something went wrong while submitting the form.