5 digitale aktiviteter som skaper god kultur på arbeidsplassen

March 17, 2021

Trivsel på jobb er viktig for det fleste, og skal vi tro fremtredende ledere, kommer ikke nødvendigvis god arbeidskultur av seg selv. I en tid hvor ansatte sitter spredt mellom fysiske og digitale kontorer, er det kanskje ekstra viktig å legge til rette for gode jobbrelasjoner. 

Insentivene for å jobbe med god kultur er dessuten flere: Trivsel på jobb øker produktiviteten. Norge er lite og rykter sprer seg fort, så organisasjonene med god arbeidskultur er derfor selvgående rekrutteringsmaskiner. 

Her har vi samlet 5 aktiviteter som gjør det moro å bygge god kultur!

1. Ventilen

Det fins tid og sted for alt, og Ventilen kan være både tiden og plassen for gode refleksjoner og samtaler. En bonus er at dere som organisasjon kan synkroniseres om felles verdier og mål. 

Hva er ventilen?
Ventilen er bunn og grunn en time en gang uken, dedikert til å ventilere idéer, meninger, tanker om hverandre, og oss selv. En åpen arena for ærlige tilbakemeldinger, konstruktiv kritikk i alle former og fasonger, fra alle i organisasjonen. Ventilen har som formål å vokse god gruppekultur.

Organisasjonsstørrelse spiller naturligvis inn på Ventilen. Det er kanskje ikke hensiktsmessig å lufte en utfordring som angår fem ansatte foran 400 ansatte. Er organisasjonen din større enn 10 mennesker, kan dere for eksempel bruke Ventilen internt i avdelingen. Det begrenser antall deltakere, og øker mulighetene for god kommunikasjon og konstruktiv diskurs. 

Ventilen har for oss vært en nyttig, men også gøy, aktivitet.

Slik fungerer ventilen:
1. Sjekk inn

Åpne Ventilen med et aktuelt spørsmål som alle ansatte får svare på, jobbrelatert eller ikke. «Hva er noe fint som har skjedd de siste 48 timene, og hva er noe du gleder deg til de neste 48 timene?»

2. Tenketid: Bruk 5 minutter i stillhet (eller med en hyggelig sang på øret) for å tenke over hva man ønsker å ta opp i ventilen. 

3. Tid for å ventilere: En etter en tar vi opp punktene vi har skrevet ned. De møtes og tas imot av våre kollegaer med åpne armer. Den som velger å ventilere en tanke, mening, idé eller annet med forsamlingen, bestemmer selv om ventilen skal stå åpen for andre å diskutere videre på, eller om ventilen lukkes, og åpnes for en ny. Dette fortsetter til alle punktene er tatt opp, eller tiden er ute. 

4. Utsjekk: Vi sjekker ut med et avsluttende spørsmål som alle besvarer. Deltakerne takker til slutt for hverandres åpenhet og ærlighet, og ønsker hverandre en god helg. 

2. Digital nabo

Hjemmekontor betyr ikke at du må sitte alene. I hvert fall ikke hele tiden, og spesielt ikke i den digitale verden. 

Ordningen setter randomisert sammen to ansatte en halv dag i uken. Ordningen åpner for å skape nye bekjentskaper, drøfte utfordringer sammen med noen, og litt kaffeslabberas i pausene.

Digital nabo er unikt i det at ansatte får mulighet til å knytte bånd med mennesker de vanligvis ikke ville møtt. Kolleger fra forskjellige avdelinger innad i organisasjonen kan plasseres sammen. Det skaper en dypere forståelse for organisasjonen som flercellet organisme, og kjennskap til arbeid utenfor egen avdeling. Med nye impulser i alle organisasjonens ledd, kan det også være en god tilrettelegger for uventet innovasjon internt. 


La med fordel digital nabo være en frivillig ordning. Det er ikke nødvendigvis slik at alle vil ha en digital nabo en halv dag!

3. Kaffevenn

Lunsjpausen på hjemmekontoret kan være litt traus, og Kaffevenn er ment som et sosialt alternativ til kaffe og brødskiver i solitude. 

Denne ordningen har mange av de samme fordelene som Digital nabo, men strekker seg bare  utover lunsjen, ikke en halv arbeidsdag. 


Hvilken dag er din Kaffevenn-dag?

PS: Lunsjkonsepter kan du utvikle til nesten hva som helst: 

4. Ha en sosial sesjon med «Ville idéer»

En organisasjon trenger kontinuerlig tilførsel av idéer for å holde seg relevant og attraktiv. En morsom vri på intern innovasjon er å gjøre det til en lavterskel og sosial sesjon hvor «Ville idéer» står på timeplanen. 

Hvordan?

Dette fungerer best med forsamlinger på mindre enn 25 personer, så del opp i avdelinger hvis det blir flere. Det kan dere ordne for eksempel ved å ha egne Zoom-/ Teams-calls, eller ved å bruke Grupperom i Zoom/ Teams til å fordele deltakerne i mindre grupper. 

Kombinerer dere mindre Grupperom med det digitale tavleverktøyet Miro, kan dere jobbe med noe slikt som dette sammen i sanntid, og lage en engasjerende digital workshop:


5. Gjett hvem - fun facts

Alle ansatte sender inn 3 fun facts om seg selv. Les dem opp, og la resten tippe hvem de forskjellige tilhører.


Hvem skulle trodd at Heidi på 65 hopper i fallskjerm to ganger i uken?

Funfacts er samtalestartere i organisasjonen i lang tid, og legger til rette for fruktige vennskap på arbeidsplassen.

Vi håper du finner noe som passer til din organisasjon - lykke til med kulturbyggingen!


Les flere nyttige Remotework tips

7 rutiner som gjør deg til en helt på hjemmekontoret
Les bloggpost
Slik holder du en digital konferanse som engasjerer
Les bloggpost
Slik bruker du grupperom i Microsoft Teams
Les bloggpost

Kan vi hjelpe deg?

Fyll ut skjemaet så tar vi kontakt med deg. Lykke til med det digitale arbeidet så lenge!

Bilde av Trond Christoffersen

Trond Christoffersen
‍Tlf: 922 22 401

Takk for innsendingen!
Oops! Something went wrong while submitting the form.